Storingen
Storingen
Hieronder vindt u de actuele storingen die bij ons bekend zijn.
Indien er hieronder geen storingen vermeld staan, betekent dit niet per definitie dat er geen storingen zijn, maar deze zijn dan bij ons (nog) niet bekend of hebben geen directe relatie met onze producten of dienstverlening.
Uiteraard mag u in dat geval altijd even contact met ons opnemen.
Huidige storingen
Op dit moment zijn er bij ons geen storingen bekend.
Opgeloste storingen
19-07-2024 / 22-07-2024
Wereldwijde storing Microsoft / Crowdstrike
Wereldwijd hebben honderden bedrijven verbindingsproblemen die waarschijnlijk door een storing in beveiligingssoftware Crowdstrike lijkt te worden veroorzaakt. Die zorgt voor BSOD's op Windows-computers, waardoor vaak hele systemen plat komen te liggen.
Voor zover bekend komen de problemen wereldwijd voor. Dat gebeurt zowel op Windows 10- als op Windows 11-machines.
Ook op Allestoringen komen veel meldingen binnen. Daardoor zijn onder andere diensten van banken, ziekenhuizen, DigiD en providers slecht bereikbaar. De exacte omvang van de storing is niet duidelijk, maar die lijkt op het eerste gezicht enorm te zijn. In Australië liggen bijvoorbeeld supermarkten plat en hebben luchthavens last van de storing.
CrowdStrike heeft inmiddels wel een oplossing voor het probleem, daarover zijn geen details, maar waarschijnlijk gaat het om een verbeterde driver. Die wordt gepusht naar klanten. Het probleem bij endpointsoftware is dat die update vervolgens naar de eindstations, zoals desktops en laptops, moet worden gestuurd. En juist die apparaten zitten vast in een bootloop. Die moeten in safe mode worden gestart, maar dat is in veel gevallen een handmatig proces. Het is moeilijk om dat op grote schaal te automatiseren.
Microsoft heeft inmiddels ook een hersteltool beschibaar gesteld: https://techcommunity.microsoft.com/t5/intune-customer-success/new-recovery-tool-to-help-with-crowdstrike-issue-impacting/ba-p/4196959
Aangezien de oplossing inmiddels beschikbaar is, markeren we deze storing als opgelost, ook al zijn er nog veel bedrijven die problemen ervaren.
01-11-2023 / 02-11-2023
KPN/RoutIT
Momenteel is er een storing bij KPN/RoutIT waardoor diverse internet diensten niet naar behoren functioneren.
Onder deze diensten vallen o.a.: Internetverbindingen en VoIP.
Het probleem heeft vermoedelijk een relatie met het onderhoud aan DNS-servers van afgelopen nacht.
RoutIT heeft dit bevestigd via hun CSP Reporter: https://cspreporter.nl/storingen/#22849
Actuele status (2 november) 15.00 uur:
Engineers geven aan dat er tot op heden geen verandering is in de stabiliteit op het afhandelen van DNS-verzoeken.
De DNS servers worden nauwlettend gemonitord op beschikbaarheid en stabiliteit.
De volgende update volgt rond 19:30 uur.
12.35 uur: Engineers melden dat de DNS-verzoeken stabiel worden afgehandeld.
De beschikbaarheid van de DNS servers worden nauwlettend gemonitord op beschikbaarheid en stabiliteit.
De volgende update volgt rond 15:00 of eerder indien nodig.
10.35 uur: Engineers melden vanmorgen nog enkele DNS gerelateerde issues te hebben geconstateerd.
Deze zijn gemitigeerd waardoor er geen impact meer is op de verwerking van DNS-verzoeken.
De volgende update volgt rond 12:30 of eerder indien nodig.
1 november 21:30 uur:
De business checks zijn positief en bevestigen volledig herstel.
Engineers melden een stabiele afhandeling van DNS-verzoeken en verwachten geen impact met een vergroot aantal verzoeken morgenochtend.
De beschikbaarheid van de DNS servers zal nauwlettend gemonitord worden op beschikbaarheid en stabiliteit.
De volgende update volgt morgen rond 10:00 uur.
1 november 18:05 uur:
Engineers melden herstel in de afhandeling van DNS-verzoeken waardoor de impact is weggenomen.
Business checks worden uitgevoerd om dit herstel te bevestigen.
Er wordt in samenwerking met de leverancier vanavond verder onderzoek uitgevoerd om de achterliggende oorzaak weg te nemen.
Een volgende update wordt geplaatst wanneer er nieuwe informatie beschikbaar is.
1 november 16.50 uur: Engineers melden nog aan beide oplossingen te werken. De impact op DNS verkeer is hiermee ongewijzigd.
Een oplostijd is vooralsnog niet bekend.
De volgende update volgt rond 18:15 uur.
1 november 15.30 uur: Engineers melden nog aan beide oplossingen te werken waardoor de impact op DNS verkeer ongewijzigd is. Na de vorige update zijn er nog enkele wijzigingen doorgevoerd om de volledige werking vanuit het telefonieplatform voor de applicaties Hipper+, KPN MijnGesprek, Teams en Webex te herstellen.
Let op: Gebruikers van clients welke de betrokken DNS-servers gebruiken kunnen alsnog impact ervaren.
Een volgende update verwachten we rond 16:45 te plaatsen.
1 november 14.15 uur: Engineers melden met de leverancier te werken aan een oplossing. Tegelijkertijd wordt er aan een alternatieve oplossing gewerkt om de DNS performance issues weg te nemen.
Op het telefonieplatform is een workaround toegepast om de impact hierop weg te nemen.
Een volgende update verwachten we rond 15:30uur te plaatsen.
1 november 13.00 uur: Engineers melden dat er nog geen zicht is op een oplossing.
Extra expertise is opgeschakeld in het onderzoek.
Een volgende update wordt verwacht om 14:00 uur
1 november 11.50 uur: Engineers voeren herstelwerkzaamheden uit maar deze hebben nog niet het gewenste effect, de impact blijft hiermee onveranderd.
Om impact te beperken kan op clients tijdelijk een andere DNS worden ingesteld.
Voice applicaties kunnen issues ervaren wanneer een onderliggend device deze ervaart.
Een volgende update volgt zodra we meer informatie hebben.
1 november 10.20 uur: RoutIT heeft de leverancier (KPN) bijgeschakeld voor nader onderzoek.
25-1-2023
Microsoft
Momenteel is er een storing bij Microsoft waardoor diverse Microsoft 365 diensten niet naar behoren functioneren.
Onder deze diensten vallen o.a.: Exchange Online, Microsoft Teams, Azure Backup, AVD(Azure Virtual Desktop), WVD(Windows Virtual Desktop) en OneDrive.
Microsoft heeft dit bevestigd via twitter: https://twitter.com/MSFT365Status/status/1618149579341369345
Problemen met andere diensten kunnen niet worden uitgesloten, omdat deze vaak werken met of op de diensten van Microsoft.
Actuele status (25 januari): Microsoft onderzoekt momenteel het probeem en vermoed dat het probleem zich bevind in een potentieel netwerkprobleem. Er wordt op dit moment naar telemetriegegevens gekeken om de vervolgstappen te bepalen.
Microsoft heeft zojuist een netwerkwijziging teruggedraaid waarvan verwacht wordt dat deze de storing veroorzaakt. Er wordt gemonitord of dit de problemen oplost.
Microsoft geeft aan dat de laatste telemetriegegevens laten zien dat diensten langzaam weer aan het herstellen zijn in verschillende regio's over de wereld.
Sommige gebruikers geven aan weer gebruik te kunnen maken van een aantal diensten.
Microsoft heeft nog geen officiele bevestiging gegeven dat de problemen opgelost zijn, maar de "Service Health Status"-pagina laat inmiddels zien dat zowel Azure als Microsoft 365 weer beschikbaar behoren te zijn.
Microsoft geeft aan dat het grootste gedeelte van de diensten weer stabiel zou moeten werken.
De techneuten onderzoeken de laatste kleine problemen die aanwezig zouden kunnen zijn die voortkomen uit de storing.
Microsoft geeft aan dat de storing inmiddels zou moeten zijn opgelost.
Ze hebben na een periode van monitoring gezien dat de meeste diensten weer stabiel zijn.
1-10-2021
SSL/HTTPS storing m.b.t. Let's Encrypt
Op dit moment ondervinden verschillende klanten problemen met hun SSL certificaat van Let's Encrypt.
Dit heeft als gevolg dat sommige websites niet geladen kunnen worden of dat mensen problemen ondervinden met de verbinding met de e-mailserver.
Actuele status (6 oktober): Het probleem is inmiddels verholpen met een update aan het beheersysteem.
Als het goed is moeten alle websites inmiddels weer naar behoren werken.
Mocht uw website desalniettemin nog problemen geven, dan horen we dit graag.